Podatek cukrowy – co to takiego?

0
16097
Podatek cukrowy

W obecnych czasach cukier, znajduje się praktycznie we wszystkich produktach spożywczych, nie tylko napojach gazowanych czy słodyczach. Cukier to słodka substancja, która przede wszystkim wpływa na walory smakowe, ale za to jest szkodliwa dla naszego zdrowia. Nadmiar cukru w diecie z czasem prowadzi do nadwagi, otyłości, cukrzycy, chorób serca i nowotworów.

Na czym polega podatek cukrowy?

Podatek cukrowy to odmiana podatku akcyzowego, który jest związany ze sprzedażą napojów słodzonych tą substancją. Ten rodzaj podatku działa już w pozostałych krajach europejskich, takich jak: Francja, Portugalia, Dania oraz Węgry. W Polsce również są wszczęte działania, w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów.

Na czym ma polegać podatek cukrowy? Opłata za napoje słodzone ma obowiązywać w części stałej oraz zmiennej. Obowiązek tej zapłaty będzie spoczywa na podmiocie, który sprzedaje dany napój do punktu sprzedaży detalicznej. Jest to konieczność, gdy dochodzi do wprowadzenia sprzedaży. Jest to opłata miesięczna.

Po co ma zostać wprowadzony podatek cukrowy?

Wprowadzenie nowego rodzaju podatku w Polsce ma na celu rozwiązanie problemu nadmiernego spożywania cukru przez obywateli naszego kraju. To właśnie przez te produkty spożywcze, ludzie cierpią na otyłość, nadwagę, cukrzycę i inne problemy zdrowotne.

Poza tym jest zaplanowane, żeby opłaty z podatku wpływały do NFZ i były przeznaczone na świadczenia opieki zdrowotnej oraz działania edukacyjne i profilaktyczne.

Przeczytaj też: http://www.student-zarabia.pl/jak-moze-skonczyc-sie-praca-na-zwolnieniu-lekarskim/

Jaki będzie wpływ podatku cukrowego na branżę spożywczą?

Oprócz zwolenników, wprowadzenie nowego podatku na rynek ma również swoich przeciwników. Są oni przekonani, że podatek nie będzie miał wpływu na nawyki żywieniowe i nie zwalczy problemu otyłości w Polsce.

Wprowadzenie podatku cukrowego będzie oznaczało podniesienie cen produktów, a dla niektórych, mniejszych przedsiębiorstw może nie być to dobre rozwiązanie. Jeżeli dojdzie do zmniejszenia sprzedaży, takie firmy nie będą w stanie utrzymać się na rynku.

Jeżeli firmy produkcyjne nie zdecydują się na podniesienie cen, zaczną szukać oszczędności gdzie indziej. Mogą pojawić się zmiany w zatrudnieniu, czy promocji, a to z kolei wpłynie na sytuację danej firmy na rynku.

Źródło: https://www.epce.org.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here