Analiza rynku w biznes planie

0
54
Analiza rynku w biznes planie
Close-up of female hand pointing at business document while explaining chart

Chcesz zbadać rynek i sprawdzić, jak działają konkurenci? Pamiętaj, że twoi rywale to nie tylko te firmy, które zajmują się dokładnie tym samym, ale też takie, co oferują inne usługi, ale w sumie zapełniają taką samą potrzebę u klienta. Na przykład, jak chcesz robić sklep z gotowymi dietami w pudełkach, to twoją konkurencją będą też knajpy i sklepy z gotowymi daniami.

Przed uruchomieniem własnej firmy należy zdobyć jak największą wiedzę o rynku i otoczeniu, w jakim chcesz działać. Pozwoli ci to ocenić, czy masz szansę wejść na rynek i rozwinąć swoją działalność. Dlatego sprawdź w Internecie, jak radzą sobie firmy podobne do twojej:

– wpisz w wyszukiwarkę słowo klucz, czyli nazwę twojego produktu/usługi/branży

– sprawdź sprawozdania finansowe, jeżeli są dostępne

– wejdź na fora branżowe, gdzie osoby już prowadzące daną działalność wymieniają się informacjami

– przeczytaj opinie klientów o tych firmach np. w ramach Google Places

– odszukaj adresy działających firm i odwiedź je, żeby sprawdzić, jak funkcjonują i jaka jest jakość obsługi klienta

– zastanów się, jakie są tendencje na rynku, na którym chcesz działać – w szczególności, czy nie pojawiają się jakieś rodzaje ryzyka, które mogą wpłynąć na twój biznes (na przykład: czy ceny półproduktów są stabilne)

– poszukaj informacji w Internecie, czy w twojej okolicy były firmy o podobnym profilu, które musiały zakończyć swoją działalność i jakie były tego przyczyny

– dowiedz się, kto jest twoim największym konkurentem, jaką ma ofertę i jaką cieszy się opinią wśród klientów

Jeżeli np. planujesz otwarcie salonu kosmetycznego, sprawdź:

  • ile salonów jest w twoim mieście/okolicy/na osiedlu
  • ile tego typu firm zostało zamkniętych w ostatnim roku
  • ile jest potencjalnych klientów i czego oczekują (charakterystyka klienta)
  • jaki rodzaj usług świadczą i dla jakiego typu klienta
  • jak długo trzeba czekać na wizytę
  • ile osób zatrudniają i ilu klientów dziennie mogą obsłużyć
  • jaki mają poziom cen
  • za co cenią ich klienci a co im się nie podoba
  • od jak dawna istnieją

Zastanów się, jaka jest szansa, aby część klientów przeszła do twojej firmy? Na tej podstawie zweryfikuj swoje plany dotyczące liczby klientów i ich ewentualnego podziału na segmenty.

Analiza rynku i doprecyzowanie, kto będzie odbiorcą twoich usług, to jeden z ważniejszych elementów biznesplanu. Pozwala poukładać poszczególne założenia biznesowe, weryfikuje i uzasadnia wybór branży. Jest podstawą do ostatecznej i wiarygodnej decyzji o otwarciu własnego przedsiębiorstwa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here