Chcesz zbadać rynek i sprawdzić, jak działają konkurenci? Pamiętaj, że twoi rywale to nie tylko te firmy, które zajmują się dokładnie tym samym, ale też takie, co oferują inne usługi, ale w sumie zapełniają taką samą potrzebę u klienta. Na przykład, jak chcesz robić sklep z gotowymi dietami w pudełkach, to twoją konkurencją będą też knajpy i sklepy z gotowymi daniami.
Przed uruchomieniem własnej firmy należy zdobyć jak największą wiedzę o rynku i otoczeniu, w jakim chcesz działać. Pozwoli ci to ocenić, czy masz szansę wejść na rynek i rozwinąć swoją działalność. Dlatego sprawdź w Internecie, jak radzą sobie firmy podobne do twojej:
– wpisz w wyszukiwarkę słowo klucz, czyli nazwę twojego produktu/usługi/branży
– sprawdź sprawozdania finansowe, jeżeli są dostępne
– wejdź na fora branżowe, gdzie osoby już prowadzące daną działalność wymieniają się informacjami
– przeczytaj opinie klientów o tych firmach np. w ramach Google Places
– odszukaj adresy działających firm i odwiedź je, żeby sprawdzić, jak funkcjonują i jaka jest jakość obsługi klienta
– zastanów się, jakie są tendencje na rynku, na którym chcesz działać – w szczególności, czy nie pojawiają się jakieś rodzaje ryzyka, które mogą wpłynąć na twój biznes (na przykład: czy ceny półproduktów są stabilne)
– poszukaj informacji w Internecie, czy w twojej okolicy były firmy o podobnym profilu, które musiały zakończyć swoją działalność i jakie były tego przyczyny
– dowiedz się, kto jest twoim największym konkurentem, jaką ma ofertę i jaką cieszy się opinią wśród klientów
Jeżeli np. planujesz otwarcie salonu kosmetycznego, sprawdź:
- ile salonów jest w twoim mieście/okolicy/na osiedlu
- ile tego typu firm zostało zamkniętych w ostatnim roku
- ile jest potencjalnych klientów i czego oczekują (charakterystyka klienta)
- jaki rodzaj usług świadczą i dla jakiego typu klienta
- jak długo trzeba czekać na wizytę
- ile osób zatrudniają i ilu klientów dziennie mogą obsłużyć
- jaki mają poziom cen
- za co cenią ich klienci a co im się nie podoba
- od jak dawna istnieją
Zastanów się, jaka jest szansa, aby część klientów przeszła do twojej firmy? Na tej podstawie zweryfikuj swoje plany dotyczące liczby klientów i ich ewentualnego podziału na segmenty.
Analiza rynku i doprecyzowanie, kto będzie odbiorcą twoich usług, to jeden z ważniejszych elementów biznesplanu. Pozwala poukładać poszczególne założenia biznesowe, weryfikuje i uzasadnia wybór branży. Jest podstawą do ostatecznej i wiarygodnej decyzji o otwarciu własnego przedsiębiorstwa.